
이 세상이라는 극장, 한낮에 무대가 마련되고 많은 배우들이 무대에 오른다. 얼굴에는 가면을 쓰고 각자 자기의 배역을 연기하면서 옛이야기를 다시 하고 사건을 연출한다. 어떤 이는 철학자가 아니면서도 철학자가 되고, 어떤 이는 왕이 아니면서도 이야기를 위해 왕의 모습으로 등장한다. 어떤 이는 나무 한 조각을 다룰 줄도 모르면서 의사가 되어 의사 가운을 걸친다. 어떤 이는 자유인이면서도 노예가 되고, 또 다른 이는 글자조차 모르면서도 교사가 된다. 모든 이가 실제 자기와는 다른 모습이며 그들이 실제 어떤 존재인지는 드러나지 않는다.
관객들이 좌석에 앉아 있는 동안은 가면이 유효하지만, 저녁이 다가오고 연극이 끝나 모든 이가 떠나고 나면 가면은 한쪽으로 치워진다. 극장 안에서 왕이었던 자는 밖에서 구리 세공인이 된다. 가면이 제거되고 눈속임이 치워져 진실이 밝혀진다. 극장 안에서는 자유인이었던 이가 밖에서는 노예로 밝혀진다. 내가 말했듯이 눈속임은 안에 있고 진실은 밖에 있기 때문이다. 저녁이 되고 연극이 끝나면서 진실이 드러난다.
인생도 끝이 있다. 현세는 극장이다. 부와 가난, 지배와 핍박… 등등, 인간의 조건은 역할들이다. 이날이 치워지고 저 무서운 밤, 아니 오히려 의인에게는 낮이지만 죄인에게는 밤이 되는 그 시간이 오면, 연극이 끝날 때, 가면이 벗겨질 때, 각 사람은 자기의 행실로 심판을 받는다. 그들의 부나 지위, 권력, 권세로 심판을 받는 것이 아니라 그들의 행실로 심판을 받는다. 지배자였든 왕이었든, 남자였든 여자였든, 명성의 무게가 아니라… 각자의 인생과 선행의 결산을 요구받을 때가 있다. 가면이 벗겨지면 참으로 누가 부자인지, 누가 가난한지가 드러난다.(성 요한 크리소스토모, 349?~407년, ‘부富와 가난에 관하여On Wealth and Poverty’, 캐더린 P. 로트 譯, 성 블라디미르 신학교 출판부 NY, 1981년)
————————
Awaiting “that day”
In a theater of this world at midday, the stage is set and many actors enter, playing parts, wearing masks on their faces, retelling some old story, narrating the events. One becomes a philosopher, though he is not a philosopher. Another becomes a king, though he is not a king, but has the appearance of a king for the story. Another becomes a physician without knowing how to handle even a piece of wood, but wearing the garments of a physician. Another becomes a slave, though he is free; another a teacher, though he does not even know his letters. They appear something other than what they really are, and they do not appear what they really are….
As long as the audience remain in their seats, the masks are valid; but when evening overtakes them, and the play is ended, and everyone goes out, the masks are cast aside. He who is king inside the theater is found to be a coppersmith outside. The masks are removed, the deceit departs, the truth is revealed. He who is a free man inside the theater is found to be a slave outside; for as I said the deceit is inside, but the truth is outside. Evening overtakes them, the play is ended, the truth appears.
So it is also in life and its end. The present world is a theater, the conditions of men are roles: wealth and poverty, ruler and ruled, and so forth. When this day is cast aside, and that terrible night comes, or rather day—night indeed for sinners, but day for the righteous—when the play is ended, when the masks are removed, when each person is judged with his works, not each person with his wealth, not each person with his office, not each person with his authority, not each person with his power, but each person with his works, whether he is a ruler or a king, a woman or a man, when he requires an account of our life and our good deeds, not the weight of our reputation…when the masks are removed, then the truly rich and the truly poor are revealed.
St. John Chrysostom